Nikdy nie je jednoduché zmieriť sa s tým, že manželstvo alebo dôležitý vzťah sa zrazu skončili. Nech už bol dôvod pre vaše rozdelenie akýkoľvek, a či ste to chceli alebo nie, rozchod môže pretočiť celý váš svet naruby a spustiť rôzne bolestivé a rušivé pocity. Avšak je mnoho vecí, ktoré môžete robiť, aby ste Váš rozchod zvládli a pohli sa ďalej. Dokonca sa môžete z tejto skúsenosti ponaučiť a stane sa z vás silnejšia, múdrejšia osobnosť.

Liečba po rozchode, alebo rozvode

Prečo rozchody tak bolia, aj keď už vzťah nebol dobrý? Rozchody sú bolestivé, pretože reprezentujú stratu, nielen stratu vzťahu, ale aj stratu spoločných snov a záväzkov. Romantické vzťahy sú naplnené vzrušením a nádejou do budúcnosti. Keď sa taký vzťah skončí, zažívame sklamanie, stres a smútok.

Rozchody nás vyšlú do neusporiadaného teritória. Všetko je inak: vaša rutina a povinnosti, váš domov, váš vzťah s priateľmi a vzdialenou rodinou a dokonca aj vaša identita. Rozchod prináša neurčitosť budúcnosti. Aký bude život bez vášho partnera? Nájdete si niekoho iného? Skončíte sami? Tieto neznáme často vyzerajú ešte horšie ako mať zlý vzťah.

Dostať sa z rozchodu je náročné. Avšak je dôležité, aby ste si pamätali, že sa to dá a že nakoniec sa z neho naozaj dostanete. Zahojenie rán avšak trvá, takže buďte trpezliví.

Ako sa zmieriť s rozchodom

  • Uvedomte si, že je v poriadku mať rôzne pocity. Je normálne cítiť sa smutný, nahnevaný, vyčerpaný, frustrovaný a zmätený – a tieto pocity môžu udrieť naozaj intenzívne. Taktiež môžete cítiť strach do budúcnosti. Prijmite fakt, že tieto pocity budú postupom času slabnúť. Aj keď na tom boli vaše manželstvo alebo vzťah už veľmi zle, vstúpiť do neznáma je strašidelné.
  • Doprajte si odpočinok. Dovoľte sami sebe na istý čas fungovať na nižšom leveli než obyčajne. Je dosť možné, že nebudete schopní byť tak produktívni v práci alebo v starostlivosti o druhých ako zvyčajne. Nikto nie je superman ani superwoman, doprajte si čas na to, aby ste zahojili rany a opäť sa naplnili energiou.
  • Nesnažte sa prejsť si tým všetkým sami. Tým, že budete zdieľať pocity s vašimi priateľmi a rodinou si pomôžete preniesť sa cez toto obdobie. Zvážte pripojenie sa ku podpornej skupine, kde sa môžete rozprávať s ľuďmi v podobných situáciách.

Nehnevajte sa na seba za to, že smútite nad stratou vzťahu

Smútok je prirodzená reakcia na stratu a rozchod prináša viaceré straty:

  • strata spolupatričnosti a zdieľaných zážitkov (ktoré mohli, ale nemuseli byť vždy príjemné)
  • strata podpory, či už finančnej, intelektuálnej, sociálnej alebo emocionálnej
  • strata nádejí, plánov a snov (môže byť bolestivejšia ako praktické straty)

Dovoliť si cítiť bolesť z týchto strát môže byť strašidelné. Môžete sa obávať, že vaše emócie budú príliš intenzívne na to, aby ste ich znášali, alebo že navždy ostanete v tmavom kúte. Pamätajte, že smútok je základom pre proces liečby. Bolesť a smútok je presne to čo vám pomôže odosobniť sa od starého vzťahu a pohnúť sa ďalej. A nech už je váš smútok akokoľvek silný, nebude to trvať večne.

Ako prežiť smútok po rozchode:

  • Nesnažte sa proti vašim pocitom bojovať – Ako sa hovorí „raz si hore, raz dole“ a je normálne cítiť prebíjajúce sa emócie, ako napríklad hnev, rozhorčenie, smútok, strach a zmätenie. Je dôležité, že tieto pocity rozpoznáte a uvedomíte si ich. Napriek tomu, že vaše pocity budú často bolestivé, snahou potlačiť ich alebo ich ignorovať si iba predĺžite celý proces smútku.
  • Rozprávajte o tom ako sa cítite – Aj keď je pre vás náročné rozprávať sa s inými o vašich pocitoch, je veľmi dôležité nájsť spôsob ako to vykonať. Fakt, že iní sú oboznámení s tým ako sa cítite vám dodá pocit, že nie ste s vašou bolesťou sami a pomôže vám vyliečiť sa. Veľkou pomocou pre ventilovanie pocitov môže byť taktiež denník.
  • Pamätajte, že vašim cieľom je pohnúť sa ďalej – Vyjadrenie vašich pocitov vás do istej miery oslobodí, ale je dôležité nelipnúť na negatívnych pocitov alebo príliš analyzovať celú situáciu. Zaseknúť sa pri bolestivých pocitoch ako vina, hnev a rozhorčenie vám zoberie energiu a zabráni vám vyliečiť sa a pohnúť sa ďalej.
  • Pripomeňte si, že stále máte budúcnosť – Keď sa naviažete na inú osobu, vytvoríte si mnoho nádejí a snov. Je náročné nechať tieto sny len tak odísť. Zatiaľ čo smútite nad stratou budúcnosti, ktorú ste si predstavovali, posilnite sa tým, že nové nádeje a sny nakoniec nahradia tie staré.
  • Uvedomte si rozdiel medzi normálnou reakciou na rozchod a depresiou – Smútok po rozchode môže byť naozaj paralyzujúci, ale po určitom čase musí smútok odchádzať. Deň za dňom sa po trochách začnete hýbať smerom vpred. Ak však necítite žiaden pohyb vpred, je možné, že trpíte depresiou.

Nájdite oporu u Vaších blízkych

Podpora od ostatných je pri procese liečby po rozchode mimoriadne dôležitá. Môžete sa cítiť osamelo, ale tým, že sa budete izolovať si to iba zťažujete. Nesnažte sa prechádzať si týmto všetkým sami.

Obráťte sa na priateľov, ktorým veríte a na rodinu. Ľudia, ktorí na vlastnej koži skúsili bolestivý rozchod alebo rozvod vám taktiež môžu veľmi pomôcť. Vedia ako sa cítite a uistia vás, že nádej nevyhasla, vyliečite sa a budete mať nový vzťah.

  • Trávte čas s ľuďmi, ktorí vás podporujú, vážia si vás a napĺňajú vás energiou. Keď budete zvažovať komu sa ozvať, vyberajte múdro. Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú pozitívni a ktorí vás naozaj počúvajú. Je dôležité, aby ste sa cítili slobodu byť úprimný o tom čo prežívate, bez toho, aby ste sa báli, že vás niekto bude súdiť, kritizovať alebo vám hovoriť čo máte robiť.
  • Nebojte sa siahnuť po pomoci „z vonku“, ak to potrebujete. Ak vám nie je prirodzené vyhľadávať pomoc v priateľoch a rodine, zvážte návštevu poradne alebo terapeuta. Môžete sa taktiež pripojiť ku podpornej skupine. Najdôležitejšie je, aby ste mali aspoň jedno miesto, kde sa cítite dobre a dokážete sa niekomu otvoriť.
  • Vytvorte si nové priateľstvá. Ak máte pocit, že ste kvôli rozchodu či rozvodu stratili aj vaše sociálne zázemie, snažte sa stretnúť nových ľudí. Zapíšte sa do kurzu, pridajte sa do klubu, zapájajte sa do aktivít vo vašej komunite, robte dobrovoľnícke práce v škole alebo inej komunitnej organizácii.

Starajte sa o seba

Rozvod je mimoriadne stresujúca, život meniaca záležitosť. Zatiaľ čo prechádzate emocionálnou žmýkačkou a vyrovnávate sa s obrovskými zmenami v živote, je veľmi dôležité, aby ste sa o seba starali. Rozchod z vás môže vysať a budete psychicky aj fyzicky zraniteľní.

Starajte sa o seba akoby ste sa liečili kvôli chrípke. Doprajte si veľa odpočinku, minimalizujte ostatné zdroje stresu a ak je to možné, znížte množstvo práce, ktorú vykonávate.

Naučiť sa starať sa o seba môže byť jedna z najhodnotnejších lekcií, ktorú sa po rozchode či rozvode naučíte. Zatiaľ čo cítite všetky tie pocity týkajúce sa vašej straty a začínate sa učiť z tejto skúsenosti, môžete si dať záväzok, že sa o seba budete lepšie starať a robiť pozitívne rozhodnutia.

Ako sa o seba lepšie starať:

  • Každý deň si spravte čas na to, aby ste sa o seba postarali. Pomôžte si vyliečiť sa tak, že si každý deň naplánujete aktivity, ktoré vám pomáhajú upokojiť sa a zlepšia vám náladu. Choďte na prechádzku do prírody, počúvajte hudbu, dajte si horúcu vaňu, choďte na masáž, čítajte vašu obľúbenú knihu, choďte na hodinu jógy alebo si vychutnajte horúcu šálku čaju.
  • Dávajte pozor na to čo potrebujete v každom momente a snažte sa tieto potreby naplniť. Vážte si to v čo veríte, že je správne a najlepšie pre vás, aj keď sa to môže líšiť od toho čo chce váš ex či ostatní. Hovorte „nie“ bez pocitu viny ako prejav toho, že si vážite to čo je pre vás správne.
  • Držte sa rutiny. Rozvod alebo rozchod môžu narušiť takmer každú oblasť vášho života, čo iba pridáva pocity stresu, neurčitosti a chaosu. Tým, že si znovu navyknete na istú rutinu si môžete navodiť pocit pohody, normálnosti a systému.
  • Dajte si „time out“. Snažte sa prvých pár mesiacov po rozdelení či rozvode nerobiť žiadne väčšie rozhodnutia, ako napríklad zmena zamestnania alebo sťahovanie sa do iného mesta. Ak môžete, počkajte, kým sa budete cítiť emocionálne stabilnejšie, aby ste mohli robiť striedmejšie rozhodnutia.
  • Vyhnite sa užívaniu alkoholu, drôg alebo jedla ako pomocníka pri vyrovnávaní sa s rozchodom. Po rozchode vás bude lákať robiť hocičo, aby ste utíšili bolesť a samotu. Ale používaním alkoholu, drôg či jedla ako útek je nezdravé a z dlhodobého hľadiska deštruktívne správanie. Je dôležité, aby ste našli zdravší spôsob ako sa s bolesťou vyrovnať.
  • Objavte vaše nové záujmy. Rozvod či rozchod nie je len koniec, ale aj začiatok. Vezmite túto príležitosť, aby ste objavili vaše nové záujmy či aktivity. Nové aktivity vám dávajú šancu užívať si život tu a teraz, čo je omnoho lepšie ako lipnúť na minulosti.

Poučte sa

V časoch emocionálnej krízy vám prináleží príležitosť rásť a učiť sa. Len preto, že vo vašom živote práve cítite prázdnotu, to ešte neznamená, že sa nič vo vašom živote nedeje alebo že sa veci nikdy nezmenia. Považujte toto obdobie za „time-out“, čas na to, aby ste zasiali semienka na nový rast. Môžete z tejto skúsenosti vyjsť tak, že sa budete lepšie poznať a cítiť sa silnejšie.

Na to, aby ste rozchod úplne prijali a pohli sa ďalej, potrebujete porozumieť tomu čo sa stalo a uvedomiť si akú rolu ste v tom hrali. Je dôležité rozumieť rozhodnutiam, ktoré ste spravili, ktoré ovplyvnili váš vzťah. Ponaučiť sa z chýb je kľúčové k tomu, aby ste ich neopakovali.

Otázky, ktoré by ste sa mali spýtať sami seba:

  • Odstúpte nachvíľu od problému a vnímajte ho ako celok. Ako ste prispeli k problémom vo vzťahu?
  • Máte tendenciu opakovať rovnaké chyby alebo si vyberať zlú osobu vzťah za vzťahom?
  • Porozmýšľajte o tom ako reagujete na stres a ako sa vyrovnávate s konfliktami. Mohli by ste ku veciam pristupovať konštruktívnejšie?
  • Zvážte či prijímate ľudí takých akí sú, nie takých akí by mohli alebo „mali“ byť.
  • Preskúmajte svoje negatívne pocity ako začiatok zmeny. Máte pod kontrolou vaše pocity, alebo majú vaše pocity pod kontrolou vás?

Je potrebné, aby ste k sebe boli počas tohto procesu liečby úprimní. Snažte sa nelipnúť na tom, koho treba viniť alebo sa trápiť kvôli chybám, ktoré ste spravili. Keď sa ohliadnete za vašim vzťahom, máte možnosť naučiť sa o sebe viac, ako sa k iným správate, a objaviť problémy, na ktorých musíte zapracovať. Ak ste schopný objektívne zhodnotiť vaše rozhodnutia a správanie, vrátane dôvodov prečo ste si vybrali vášho predchádzajúceho partnera, budete vidieť čo ste spravili zle a nabudúce spravíte lepšie rozhodnutia.